22.9.2010

Maineenhallinta verkossa

Maineenhallinta verkossa näyttää olevan kuuma peruna tässä ajassa. Pohditaan hieman mitä se tarkoittaa.

Yhteiskunnallisesti maine voidaan määrittää jonkin yleisön yleiseksi mielipiteeksi ihmisestä, yhteisöstä tai yrityksestä. Tässä tapauksessa puhutaan siis laajemmasta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Tuotteiden maineesta kuulee harvemmin puhuttavan. Silloin ehkä puhutuaan brändeistä tai tuotteen ja asiakaspalvelun laadusta.

Voiko mainetta hallita? Kyllä ja ei. Jos paino on hallinnassa, kontrolloinnissa - vastaus on ei. Jos taas puhutaan maineen ansaitsemista, vastaus on kyllä.

Olipa kyse maineesta, imagosta tai brändistä maine syntyy tekojen kautta. Se syntyy tuloksena tyytyväisistä asiakkaista tai positiivisesta vuorovaikutuksesta muiden kanssa - niin verkossa kuin reaalimaailmassakin. Positiivista mainetta verkossa voi luoda esimerkiksi aktiivisella vuorovaikutuksella ja toimivilla verkkopalveluilla. Kriiseissä luonnollisesti tärkeää on nopea reagointi ja tietty nöyryys, jos on mokannut. Anteeksi sana harvemmin kuluu käytössä.

Hyvän maineen saavuttaa siis olemalla laadullisesti hyvä omalla alallaan, lunastamalla lupauksensa sanoina ja tekoina. Hyvä johtaminen ja avoin viestintä ovat hyvän maineen rakennusaineita. Hyvä yrityskulttuuri synnyttää hyvän maineen. Hyvästä organisaatiosta puhutaan yleensä hyviä asioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti