13.7.2010

Ensivaikutelma on valttia hissipuheissakin

Nopeat syövät hitaat, sanotaan. Tämä on totta myös nykyaikaisilla pikadeiteillä ja erilaisissa verkostoitumistilaisuuksissa. Niissä osallistujille annetaan 3-5 minuuttia aikaa, jonka jälkeen pitäisi tietää onko vastapuoli kiinnostava jatkodeittejä tai yrityksen verkostumista ajatellen. Tällaisissa tilanteissa hissipuhe, omien arvojen ja tavoitteiden tehokas viestiminen nousee arvoon arvaamattomaan. Samoin tilanteen ja toisen henkilön lukutaito.

Eräs sinkkumies tuttavani kävi tällaisessa tapahtumassa tänä kesänä. Hän ei ollut ensi kertaa liikkeellä, joten kupletin juoni oli tuttu. Parikymmentä naista ja miestä jututtivat toisiaan. Ensivaikutelman sekä kolmen minuutin haastattelun jälkeen kiinnostus jatkotutustumiseen piti osoittaa +-merkillä lomakkeeseen. Hämmästynyt mies kertoi kahdeksan naisen kahdestakymmenestä olleen kiinnostuneen jatkodeiteistä hänen kanssaan. Edellisellä kerralla muutama vuosi sitten kiinnostuneita ei ollut yhtään. Mikä siis oli muuttunut?

Ulkoisesti merkittävää muutosta ei ole tapahtunut. Liikunnallinen kaveri pukeutuu edelleen rentoihin ja siisteihin vaatteisiin, jotka tuovat urheilullisen kropan esiin. Vaatteet eivät ole pröystäileviä, vaan ihan perussiistejä tyylikkäitä vaatteita. Hetken keskusteltuamme paljastui olennainen ero: edellisellä kerralla hän kertoi olevana ”koulutuksessa” ja it-alalla. Nyt hän sanoi olevansa varastopäällikkönä, eikä vielä tiedä mikä hänestä tulee isona. Voiko työroolilla olla näin iso merkitys? Vai heijastuiko hänestä vahvempi itseluottamus nyt, kun työtilanne oli parempi?

Mies kertoi myös opetelleensa jonkinlaista hissipuhetta. Työroolin lisäksi hän tuo siinä esiin omia arvojaan, jotka liittyvät luontoon ja liikuntaan. Jostain syystä hän kuitenkin jättää kertomatta lapsestaan, tai ainakin joillekin henkilöille. Ehkä se onkin viisaampaa, sillä deittimarkkinoilla se ei välttämättä tuo lisäarvoa vastaanottajan silmissä.

Maailma muuttuu lisääntyvässä määrin flash-tyyliseksi ensivaikutelma ruletiksi. Joskus ensivaikutelma syntyy netissä, joskus kasvokkain. Tästä johtuen meillä pitäisi olla valmius itsemme ja osaamisemme esittelyyn yllättävissäkin tilanteissa. Asiaa auttaa, jos on miettinyt oman hissipuheen erilaisia tilanteita varten: työtapaamisiin, deittimarkkinoille, uusia ihmisiä kohdatessa vapaa-ajalla. Suomessa ei välttämättä ole vahva itsensä tai toisten esittelyn kulttuuri. Sitä voi kuitenkin harjoitella, ja pikku hiljaa vaisto kehittyy arvioimaan toista henkilöä, sekä sopeuttamaan esittelyä kunkin tilanteen ja henkilön mukaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti