17.6.2010

Sekaisin Marista

Kulttuuri- ja tasa-arvoministeri Stefan Wallin älähti tulevan pääministerin Mari Kiviniemen "toista puolta" käsitelleestä jutusta Iltalehdehdessä. Juttu on mielenkiintoinen myös henkilöbrändäyksen näkökulmasta. Mistä Mari Kiviniemi tulee tunnetuksi?

Kuva sinänsä ei mielestäni ole paha. Samanhenkinen kuva löytyy myös Yhdysvaltojen presidenttiparista. Jos ihmisellä on hyvä kroppa tai pariskunta rakastaa toisiaan, niin mikäs siinä.

Hieman kyseenalaiseksi Iltalehden jutun teki sen tekstit. Mitä lisäarvoa luo seikkaperäinen kuvaus Kiviniemen suhtautumisesta kuukautissuojien pakkaukseen, vihjailu kuukautisiin liittyvistä kiukunpuuskista tai hänen profilointinsa tiedostavana feministinä. Onhan se toki erilaista kuin Vanhasen lautakasat ja uuniperunat. Matti tosin oli sinkku.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että kaikki nämä asiat ovat Kiviniemen itsensä tai hänen miehensä aiemmin medialle kertomia. Proaktiivisessa henkilöbrändäysstrategiassa tulisi kiinnittää huomiota siihen, mistä asioista haluaa tulla tunnetuksi, mikä on henkilöbrändin ydin ja viestiä sen mukaisesti. Kannattaa myös kysyä itseltään: mikä elämässäni on julkista, mikä persoonaallisesti profiloivaa - ja mikä yksityistä. Sama pätee myös sosiaaliseen mediaan.

Huumorintajuisena ja älykkäänä naisena uskon Kiviniemen kääntävän tämän edukseen: hyvä kroppa on meriitti myös naiselle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti